.
REGULAMIN INTERNATU
ZESPOŁU SZKÓŁ NR 5
im. Ignacego Łukasiewicza
w Sanoku
Podstawę prawną niniejszego Regulaminu stanowią:
1.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. nr 67. Poz. 329
z 1999r.),
2. Karta Nauczyciela,
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z 4.08.93 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów ( Dz. U. nr 74
z 19.08.1993 r., poz. 350)
4. Statut Zespołu Szkół nr 5 im. im. Ignacego Łukasiewicza w Sanoku
Rozdział 1
Charakter, cel i zadania internatu.
- 1. Internat Zespołu Szkół Nr 5 w Sanoku jest placówką opiekuńczo-wychowawczą dla uczniów szkoły, słuchaczy ZS Nr 5 mieszkających poza miejscem pobierania nauki,
a w miarę wolnych miejsc – także dla uczniów innych szkół. Jest placówką koedukacyjną.
- 2. Internat może prowadzić dodatkowo wynajem wolnych pomieszczeń i pokojów dla osób prywatnych i grup zorganizowanych.
- 3. Regulamin określa szczegółowe zasady działalności internatu, tworzy warunki dla rozwijania samorządności wychowanków, partnerstwa i współodpowiedzialności za funkcjonowanie placówki.
- 4. Regulamin wchodzi w życie z dniem 31.01.2020 po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.
- 5. Zadaniem internatu jest zapewnienie całodobowej opieki wychowawczej mieszkańcom w okresie kształcenia poza miejscem stałego zamieszkania.
- 6. Internat planuje i realizuje swoje zadania we współpracy ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie oraz ich rodzicami (opiekunami prawnymi), organizacjami młodzieżowymi oraz placówkami działającymi w środowisku (kluby sportowe, świetlice, domy kultury).
- 7. Zadania internatu:
1. zapewnienie wychowankom całodziennego wyżywienia i zakwaterowania;
2. zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych;
3. zapewnienie warunków do nauki, rozwijania zainteresowań, zamiłowań
i uzdolnień;
4. stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowanie kulturalnej rozrywki;
5. upowszechnianie kultury fizycznej oraz warunków stałego uprawiania sportu
i dbałości
o stan zdrowia;
6. wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo-gospodarczych;
7. wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie samodzielności
i samorządności;
8. umożliwienie wychowankom podtrzymywanie tożsamości narodowej etnicznej, językowej i religijnej;
9. prowadzenie działalności opiekuńczo wychowawczej w oparciu o Plan Pracy Opiekuńczo-Wychowawczej Internatu;
10. działanie w oparciu o procedury zapewniające wychowankom poczucie bezpieczeństwa.
Rozdział 2
Warunki przyjęcia do internatu.
- 8. Podstawowym warunkiem umożliwiającym zamieszkanie w internacie jest:
1. złożenie podania o internat;
2. pisemne zobowiązanie ze strony rodzica/opiekuna i dziecka do przestrzegania przepisów i regulaminów obowiązujących w internacie;
3. podpisanie przez rodziców/ opiekunów prawnych formularza zgody na leczenie szpitalne dziecka, kontrolowanie stanu dziecka przy użyciu testera obecności alkoholu lub środków psychotropowych.
- 9. W przypadkach szczególnie uzasadnionych warunkami materialnymi, zdrowotnymi i wychowawczymi, do internatu może być przyjęty uczeń zamieszkały
w miejscowości będącej siedzibą szkoły, do której uczęszcza.
- 10. Pobyt w internacie jest płatny, odpłatność za internat reguluje decyzja Zarządu Powiatu.
- 11. Uczniów mieszkających w internacie obowiązuje kaucja zwrotna w wysokości ustalonej zarządzeniem dyrektora szkoły, płatna pierwszego dnia zamieszkania w internacie
w danym roku szkolnym.
- 12.Pierwszeństwo w przyjęciu do internatu przysługuje:
1. wychowankom domów dziecka oraz rodzin zastępczych;
2. dzieciom samotnych matek lub ojców;
3. dzieciom z rodzin wielodzietnych i rodzin znajdujących się w szczególnie trudnych warunkach materialnych;
4. uczniom, którzy mieszkali w internacie w poprzednim roku szkolnym;
- 13. Podanie o przyjęcie do internatu składa uczeń (rodzice lub opiekunowie) w terminie – do 15 sierpnia w sekretariacie szkoły lub w pokoju wychowawców (podając adres stałego zamieszkania, motywację o przyjęcie oraz określając, na jak długi okres ).
- 14.Przyjęcia do internatu odbywają się do 25 września każdego roku szkolnego.
- 15. Decyzję w sprawie przyjęcia do internatu podejmuje – w przypadku, gdy ilość miejsc jest większa lub równa ilości kandydatów – dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Rady Wychowawczej. W przeciwnym wypadku o zakwalifikowaniu decyduje komisja kwalifikacyjna, powołana przez dyrektora szkoły.
- 16. Uczniowi, który nie został przyjęty do internatu, przysługuje prawo odwołania się do dyrektora szkoły, w ciągu 7 dni od chwili podjęcia decyzji.
- 17. Do internatu może nie być przyjęty wychowanek, który rażąco naruszał Regulamin Internatu lub z przyczyn wychowawczych został skreślony z listy wychowanków internatu w poprzednim roku szkolnym.
- 18. Wewnętrzne życie w internacie reguluje regulamin dla wychowanków i rozkład dnia, który uwzględnia czas na odpoczynek, naukę, kulturę, sport, pracę, zajęcia higieniczno-porządkowe, sen i czas wolny zorganizowany.
Rozdział 3
Prawa i obowiązki wychowanków.
- 19. Internat zapewnia wychowankom bezpieczeństwo i zaspokojenie potrzeb poprzez:
1. całodobową opiekę wychowawczą;
2. ochronę przed przemocą i innymi przejawami patologii społecznej realizując zadania Planu Opiekuńczo Wychowawczego;
3. bieżące przeglądy przez jednostki kontrolujące stan techniczny budynku: Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, Państwowa Straż Pożarna.
- 20. Wychowanek przebywający w internacie ma prawo do:
1. doraźnej pomocy lekarskiej udzielanej przez pogotowie ratunkowe lub szpital,
a także przychodnie lekarskie, które domagają się podpisania umowy pomiędzy pełnoletnim wychowankiem (rodzicami lub prawnymi opiekunami nieletniego wychowanka),
a przychodnią;
2. zakwaterowania i odpłatnego całodziennego wyżywienia;
3 korzystania z urządzeń i pomocy dydaktycznych internatu, służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień, wypoczynku i uczestniczenia
w zajęciach organizowanych w internacie oraz w porozumieniu z wychowawcą w innych zajęciach ( sportowych, technicznych, kulturalnych) prowadzonych przez placówki, świetlice czy kluby działające w środowisku;
4 korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz
we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie;
5 wyjazdu do domu w ciągu tygodnia (od poniedziałku do czwartku) za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), którzy mają obowiązek poinformowania o tym wychowawcę dyżurnego;
6 przyjmowania osób odwiedzających go – w pomieszczeniach ogólnych internatu, np. świetlica, za zgodą dyżurującego wychowawcy;
7 współudziału w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu;
8 życzliwego, podmiotowego traktowania przez w procesie opiekuńczo-wychowawczym przez wszystkich pracowników internatu;
9 swobody wyrażania myśli i przekonań, a w szczególności dotyczących życia internatu, a także światopoglądowo-religijnych - jeśli nie narusza to dobra innych osób;
10 wybierania i kandydowania do Rady Samorządu Internatu;
11 wpływania na życie placówki poprzez działalność samorządową;
12 wyjścia z internatu na zasadach ustalonych przez Regulamin Internatu;
13 sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny swojego postępowania.
- 21. Wychowanek przebywający w internacie ma obowiązek:
1.przestrzegać regulaminu i rozkładu dnia w internacie;
2. systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia szkolne;
3. uczestniczyć w nauce własnej wg zasad obowiązujących w internacie;
4. uczestniczyć w zorganizowanych formach zajęć w internacie;
5. przedłożyć pisemną zgodę rodziców/prawnych opiekunów na udział w zajęciach dodatkowych (Szkoła Muzyczna, treningi, inne) poza budynkiem internatu;
6. utrzymywać czystość w pomieszczeniach mieszkalnych i ogólnie dostępnych, sanitariatach oraz w otoczeniu internatu;
7. prawidłowo użytkować mienie internatu, a w przypadku zawinionej szkody pokryć koszty naprawy;
8. w dniu wyjazdu do domu uporządkować i zdać pokój wychowawcy dyżurującemu;
9. uczestniczyć w pracach na rzecz szkoły, internatu oraz środowiska;
10. wykupić całodzienne wyżywienie i regularnie uiszczać opłaty za wyżywienie, i zakwaterowanie;
11. kulturalnie zachowywać się w każdej sytuacji;
a) okazywać szacunek wychowawcom i pracownikom placówki;
b) podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora, wychowawców oraz ustaleniom Rady Internatu;
12. przestrzegać zasad współżycia społecznego, a w szczególności:
a) okazywać szacunek kolegom;
b) przeciwstawiać się przejawom brutalności, wulgarności;
c) szanować poglądy i przekonania innych ludzi, wolność i godność osobistą drugiego człowieka;
13. być odpowiedzialnym za własne życie, zdrowie i wystrzegać się nałogów;
a) uczeń nie może palić tytoniu, pić alkoholu, używać narkotyków i jakichkolwiek środków psychoaktywnych;
14. dbać o higienę osobistą;
15. dopełnić obowiązku meldunku w terminie do 3 miesięcy;
16. zachowywać kulturę spożywania posiłków i poszanowania żywności;
17. każde wyjście z internatu zgłosić wychowawcy dyżurnemu (np. na salę, podwórko,
do sklepu itp.);
18. pozostawiać klucze od pokoi mieszkalnych u wychowawcy dyżurnego,
19. przestrzegać godzin powrotu do internatu (klasy I do 20.00, klasy starsze do 21.00),
20. przestrzegać ciszy nocnej (22°°- 6°°);
a) gasić światło o godzinie 22°° (za zgodą wychowawcy dyżurnego wychowanek może się uczyć po 22.00 przy lampce nocnej);
b) w czasie ciszy nocnej nie można korzystać z urządzeń multimedialnych;
21. przestrzegać zasad bhp i przepisów p. pożarowych;
22. zgłaszać wychowawcy dyżurującemu zwolnienia z zajęć lekcyjnych;
23. sprzątać jadalnię po kolacji wg harmonogramu dyżurów
24. korzystać z własnych komputerów tylko zgodnie z procedurami bezpiecznego korzystania z Internetu i zasadami ciszy nocnej.
- 22. Wychowankom internatu zabrania się:
1. wprowadzania do pokoi i na teren placówki osób niezamieszkałych w internacie bez uzgodnienia z wychowawcą;
2. spożywania alkoholu na terenie internatu lub przebywanie w internacie pod wpływem alkoholu – bez względu na miejsce jego spożycia;
3. palenia papierosów, e-papierosów oraz posiadanie wszelkiego rodzaju akcesoriów z nimi związanych,
4. używania wszelkiego rodzaju środków odurzających i psychoaktywnych, jak też przebywania pod ich wpływem oraz ich wnoszenie, posiadanie i rozprowadzania;
5. gromadzenia w pokoju puszek i butelek po alkoholu;
6. posiadania przedmiotów mogących wskazywać na zażywanie środków odurzających;
7.posiadania i używania wszelkiego rodzaju przedmiotów niebezpiecznych dla życia
i zdrowia;
8. używania urządzeń elektrycznych gospodarstwa domowego w pokojach mieszkalnych oraz palenia świeczek i kadzidełek;
9. pozostawianie otwartych pokoi, gdy nikt w nich nie przebywa;
10.dokonywania samosądów;
11. wykorzystywania słabszych, znęcanie się itp.;
12. naklejania bezpośrednio na szafy, ściany i drzwi elementów dekoracyjnych;
13. przestawiania mebli;
14. wchodzenia do pokoi podczas nieobecności mieszkańców i korzystania z cudzej własności;
15.przebywania w internacie podczas przerw 5-cio minutowych.
Rozdział 4
Kary i Nagrody
- 23. Wychowanka można nagrodzić za:
1. wzorową postawę;
2. pracę społeczną;
3. osiągnięcia sportowe, artystyczne, naukowe i inne.
- 24. Nagrodami, o których mowa w §23 ust.1. 2. 3.są:
1. ustna pochwała wychowawcy wobec wszystkich wychowanków
w internacie;
2. pochwała wychowawcy z wpisem do dokumentacji internatu;
3. list pochwalny do rodziców;
4. dyplom uznania od dyrektora szkoły.
- 25.Wychowawca lub dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Wychowawczej
w internacie, może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie.
- 26. Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę.
- 27. Z wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić Dyrektor Szkoły, Rada
wychowawcza w internacie, wychowawca lub Rada Samorządu Internatu.
- 28. Wychowanka można ukarać za nieprzestrzeganie postanowień regulaminu, zarządzeń i uchwał organów szkoły lub instytucji upoważnionych do ich wydawania.
- 29. Wychowanek może zostać ukarany:
1. ustnym upomnieniem wychowawcy internatu;
2. naganą wychowawcy z wpisem do dokumentacji internatu;
3. naganą dyrektora szkoły;
4. zawieszeniem prawa do zamieszkania w internacie na określony czas;
5. skreśleniem z listy wychowanków internatu.
- 30. Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia.
- 31. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą wychowanka.
- 32. Kary z wyjątkiem wymienionych w §29 ust. 1.2. nakłada Dyrektor Szkoły.
- 33. Od kar nałożonych przez dyrektora z zastrzeżeniem §29. ust.3. przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
- 34. Przed podjęciem rozstrzygnięcia dyrektor zasięga opinii Rady Wychowawczej
Internatu oraz opinii wychowawcy klasy.
- 35. Wychowanek może być ukarany skreśleniem z listy mieszkańców internatu za:
1. szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia;
2.spożywanie i/lub rozprowadzanie narkotyków i wszelkiego rodzaju środków psychoaktywnych;
3. spożywanie alkoholu lub przebywanie w internacie pod wpływem alkoholu – bez względu na miejsce jego spożycia;
4. rozboje, niszczenie mienia i narażanie współmieszkańców na zagrożenia życia i zdrowia;
5. nie wywiązywania się z obowiązków szkolnych (np. nie uczęszczanie na zajęcia szkolne);
6. nieprzestrzeganie przepisów bhp i p- poż., itp.;
- 36. Mieszkaniec może zostać pozbawiony miejsca w internacie w przypadku nieterminowego regulowania należności finansowych wobec internatu, nie dopełnienia formalności meldunkowych. Decyzje podejmuje Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Wychowawczą Internatu.
- 37. Skreślenia wychowanka z listy mieszkańców internatu w formie decyzji dokonuje Dyrektor Szkoły.
- 38. Skreślenie następuje na podstawie wniosku Rady Wychowawczej Internatu.
- 39. Zastosowanie kary, o której mowa w §35. ust.2.3.4. jest obligatoryjne, jeżeli uprawniony organ udowodnił wychowankowi popełnienie przewinienia /przestępstwa.
- 40. Uczeń skreślony z listy mieszkańców nie ma prawa ubiegania się ponownie
o miejsce w internacie.
Rozdział 5
Organizacja pracy w internacie.
- 41. Internat realizuje swoje zadania wychowawcze przez cały rok szkolny z przerwą na okres ferii zimowych i letnich oraz innych dni i świąt, które określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- 42. Młodzież wyjeżdża po zakończonych zajęciach szkolnych w piątek do domu rodzinnego z możliwością powrotu do internatu w niedzielę.
- 43.Praca w placówce odbywa się zgodnie z planem dnia i prowadzona jest w grupach wychowawczych oraz w kołach zainteresowań.
- 44.Liczbę wychowanków w grupie określa Dyrektor Szkoły w porozumieniu
z organem prowadzącym
- 45.Godzina zajęć wychowawczych trwa 60 min
- 46.tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych bezpośrednio z wychowankiem lub na jego rzecz dla nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć wynosi 30 godzin. Czas pracy nauczyciela- wychowawcy nie może przekraczać 40 godzin na tydzień
- 47.Zajęcia i czynności realizowane w ramach tygodniowego - obowiązkowego wymiaru godzin zajęć opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych z wychowankami są rejestrowane i rozliczane w dziennikach zajęć w okresach tygodniowych
- 48.Za całokształt pracy wychowawczej z grupą odpowiedzialny jest wychowawca grupy, który współdziała z młodzieżą w realizowaniu zadań grupy.
- 49.Opiekę w porze nocnej sprawuje wychowawca.
- 50.W uzasadnionych przypadkach opiekę w porze nocnej może sprawować osoba wyznaczona przez dyrektora
Rozdział 6
Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi.
- 51. Rodzice/opiekunowie prawni wnoszą opłaty za-posiłki, zakwaterowanie, kaucję,
(opłata za zakwaterowanie i kaucja jest obowiązkowa).
- 52. Wysokość opłat w internacie ustala Dyrektor Szkoły z organem prowadzącym.
- 53. Wysokość opłat może ulec zmianie w ciągu roku szkolnego.
- 54. O zmianie wysokości opłat dyrektor powiadamia rodziców/opiekunów prawnych
i wychowanków przynajmniej miesiąc przed wprowadzeniem zmian na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej szkoły.
- 55. Opłaty wnosi się z góry do 15 dnia każdego miesiąca.
- 56. Karty żywieniowe mogą być zwrócone z trzydniowym wyprzedzeniem po wcześniejszym zgłoszeniu w biurze stołówki.
- 57. Koszty odliczenia opłat uwzględnia się w następnym miesiącu.
- 58. Kontakt z rodzicami/opiekunami prawnymi odbywa się poprzez-kontakt osobisty (np. w czasie wywiadówek itp.), telefoniczny i listowy.
- 59. Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo do znajomości Regulaminu Internatu, uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i postawy na terenie placówki.
- 60. O rezygnacji z zamieszkania dziecka w internacie rodzic powiadamia dyrektora szkoły lub wychowawcę grupy.
- 61. Rodzice/opiekunowie prawni biorą odpowiedzialność i podejmują decyzje w sprawach dotyczących ich małoletnich/pełnoletnich dzieci
- 62. W uzasadnionych przypadkach : ograniczenia praw rodzicielskich , śmierć rodziców itp. pełnoletni wychowanek ponosi odpowiedzialność sam za siebie.
Rozdział 7
Organy internatu.
- 63.Organami internatu są: Wicedyrektor ds internatu; Rada Wychowawcza Internatu, Rada Samorządu Internatu (RSI).
- 64. Wicedyrektor ds. internatu stoi na czele Rady Wychowawczej.
- 65. Rada Wychowawcza Internatu jest kolegialnym organem Internatu, który m.in.: opiniuje plan pracy, ocenia sytuację wychowawczą, dokonuje oceny pracy w poszczególnych grupach wychowawczych.
- 66. W skład Rady Wychowawczej Internatu wchodzą wszyscy nauczyciele - wychowawcy internatu.
- 67. Do zadań Rady Wychowawczej internatu należy:
1.inicjowanie i organizowanie różnych form pracy opiekuńczo-wychowawczej
w internacie;
2.opracowanie programu i planu pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie,
3.dokonywanie analizy i oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie,
4.stawianie wniosków w sprawie nagradzania i udzielania kar wychowankom.
- 68. Obowiązki wychowawcy internatu określają odpowiednie postanowienia Ustawy Karty Nauczyciela z 26.01.1982r.z późniejszymi zmianami oraz Statut Zespołu Szkół Nr 5
w Sanoku.
1. Ponadto do obowiązków wychowawcy należy:
- organizowanie i kierowanie pracą grupy wychowanków, która została mu powierzona;
- dbanie o zdrowie i życie młodzieży;
- troska o właściwy przebieg zajęć w internacie wg rozkładu dnia;
- rozpoznawanie sytuacji rodzinnej wychowanków powierzonych opiece;
- poszanowanie intymności i godności osobistej wychowanków;
- uczenie prawdomówności, punktualności, dotrzymywania słowa;
- organizowanie wzajemnej pomocy w nauce, zwłaszcza w wyrównywaniu poziomu wiedzy;
- udzielanie porad i pomocy wychowankom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle niepowodzeń szkolnych i kontaktów rówieśniczych;
- kontaktowanie się z wychowawcami klas, pedagogami, rodzicami, opiekunami w zakresie postępów w nauce i zachowaniu wychowanków;
- czuwanie nad wywiązywaniem się wychowanków z obowiązków szkolnych, udziałem
w zajęciach, zwłaszcza lekcyjnych, odrabianiem prac domowych; - rozmowy i spotkania z wychowankami;
- kształtowanie kultury ogólnej wychowanków;
- troska o bezpieczeństwo wychowanków oraz kształtowanie w nich nawyków przestrzegania higieny;
- prowadzenie dokumentacji, realizacja planu opiekuńczo - wychowawczego i uchwał Rady Pedagogicznej;
- 69. Wychowawca ma prawo otworzyć szafę i tapczan w celu kontroli czystości.
- 70. Internat nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy wartościowe będące własnością wychowanków.
- 71. Wybory do Rady Samorządu Internatu są przeprowadzane co 2 lata w wyborach bezpośrednich, a wybory uzupełniające przeprowadzone są stosownie do potrzeb.
- 72. W skład Rady Samorządu Internatu wchodzą: przewodniczący, z-ca przewodniczącego , sekretarz, skarbnik, dwóch członków.
- 73. Rada Samorządu Internatu jest reprezentantem ogółu mieszkańców. Rada Samorządu może przedstawić Radzie Wychowawców wnioski w sprawach dotyczących mieszkańców internatu.
- 74. Kompetencje Rady Samorządu Internatu:
1. opracowuje własny plan pracy, który uzgodniony jest z Radą Wychowawczą;
2. współpracuje z wychowawcami;
3. troszczy się o dobrą atmosferę, ład i porządek w internacie;
4. współdecyduje w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
5. ma prawo do działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem.
Rozdział 8
Dokumentacja.
- 75. Internat prowadzi następującą dokumentację:
1.dzienniki zajęć grup wychowawczych;
2.księgę ewidencji wychowanków;
3.książki wyjść i wyjazdów wychowanków;
4.plan pracy opiekuńczo-wychowawczej internatu
5.książkę meldunkową;
6.zeszyt uwag i spostrzeżeń o wychowanku;
7.internat może prowadzić książkę protokołów Rady Wychowawczej Internatu oraz książkę zarządzeń i ogłoszeń.