NA ROK SZKOLNY
2024/2025
Początek kształcenia modułowego….
- Szczegóły
- Autor: Sabina Dziuba
Kształcenie modułowe integruje wiedzę i umiejętności z wyraźnym nastawieniem na kształtowanie umiejętności. Program taki ma wiele cech, w tym również wiele zalet:
- proces uczenia się dominuje nad procesem nauczania,
- uczeń jest podmiotem w procesie kształcenia zawodowego i może podejmować decyzje dotyczące swojego kształcenia w zależności od własnych potrzeb i możliwości,
- rozwiązania organizacyjno - programowe dają możliwość uzyskania kwalifikacji zawodowych różnymi drogami,
- każdy moduł zaliczany oddzielnie daje uprawnienia do wykonywania pracy zawodowej,
- przejście do kolejnej jednostki dydaktycznej następuje po ocenie i zaliczeniu przez ucznia jednostki poprzedniej.
Podczas realizacji jednostki modułowej, po wstępnym omówieniu oraz przedstawieniu przez nauczyciela zagadnienia, uczniowie przystępują do wykonywania ćwiczeń, które kształtują wskazane tematem umiejętności praktyczne.
Efektem tak prowadzonych zajęć są przygotowane przez uczniów np. twarożki lub koktajle owocowo - mleczne prezentowane na poniższych fotografiach.
Zostały one sporządzone podczas realizacji modułu Podstawy gastronomii. Podjednostka: Produkty mleczne i ich zastosowanie w gastronomii.
Jak na początek prezentują się nieźle ………
HARMONOGRAM SPOTKAŃ Z RODZICAMI W DNIU 14 STYCZNIA 2013 ROKU
- Szczegóły
- Autor: Grzegorz B
Tematyka spotkań z rodzicami: wyniki nauczania i frekwencja za I semestr roku szkolnego 2012/2013
I TURA SPOTKAŃ 15.30
Sala |
104 |
114 |
115 |
116 |
206 |
209 |
214 |
215 |
216 |
306 |
309 |
PI |
klasa |
3 FC |
2 TF |
3WM |
2LWS |
1TŻ |
1TUF |
1TR |
1TF |
2 TGF |
1W |
1 FM |
2 WS |
II TURA SPOTKAŃ 16.30
Sala |
104 |
114 |
115 |
116 |
206 |
209 |
214 |
215 |
216 |
306 |
klasa |
3LP |
3 LS |
3LW |
3 LG |
2WM |
3TF |
4TB |
4 TF |
2LP |
2LG |
Honorowy patronat
- Szczegóły
- Autor: Grzegorz B
„TOP MODEL”
- Szczegóły
- Autor: Wioletta Słowik
Miło nam poinformować, iż uczennica z naszej szkoły Anna Koryto z klasy III TF będzie brała udział w trzeciej edycji programu „TOP MODEL”. Już wiosną zobaczymy nowe odcinki tego popularnego show.
Ostatni casting odbył się 2 grudnia w Warszawie i grono kandydatek do tytułu „TOP MODEL” zostało zamknięte. Ania znalazła się wśród nich.
W sobotę 15 grudnia gościliśmy w naszej szkole ekipę reporterską ze stacji TVN, która nagrywała krótki reportaż z życia Ani.
Jesteśmy pewni, że uroda, ciekawa osobowość i silna motywacja naszej uczennicy pomogą jej w osiągnięciu sukcesu i realizacji życiowych marzeń. Z naszej strony może liczyć na wsparcie i motywujący doping.
Życzenia Świąteczne
- Szczegóły
- Autor: Grzegorz B
Zakończył się I etap rekrutacji do projektu Europejski wymiar kształcenia zawodowego z kosmetologii i fryzjerstwa
- Szczegóły
- Autor: Katarzyna Michalak
Zakończył się I etap rekrutacji do projektu Europejski wymiar kształcenia zawodowego z kosmetologii i fryzjerstwa
numer 2012-1-PL1-LEO01-27196
realizowanego na zasadach Programu Leonardo da Vinci w ramach projektu systemowego „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” w ramach działania 3.4.2 POKL w Zespole Szkół nr 5 w Sanoku w okresie od 10 grudnia 2012 r. do 10 maja 2013 r. Lista zakwalifikowanych osób dostępna u koordynatora projektu i na tablicy ogłoszeń.
Wszyscy zakwalifikowani kandydaci wezmą udział w wewnątrzszkolnym konkursie fryzjerskim, który odbędzie się w dniu 19 grudnia 2012 r w Szkolnej Pracowni Fryzjerskiej o godzinie 12.00.
Konkurs odbywa się w dwóch etapach
I. praktyczny- skala punktów od 1- 35 - czas wykonania 120 min.
II. teoretyczny- skala punktów od 1 – 15 - czas 15 min.
Maksymalna ilość punktów wynosi 50 .
Uczestnicy, którzy zdobędą 75% maksymalnej liczby punktów zostaną zakwalifikowani do udziału w projekcie Europejski wymiar kształcenia zawodowego z kosmetologii i fryzjerstwa w zaprzyjaźnionej szkole w Preszovie na Słowacji. Na liście rezerwowej znajdą się uczestnicy, którzy otrzymali 65% maksymalnej liczby punktów. Za udział w konkursach przedmiotowych z przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2011/2012 kandydat może otrzymać dodatkowo 3 punkty doliczane do punktów uzyskanych w konkursie wewnątrzszkolnym. W wypadku uzyskania jednakowej liczby punktów preferowani są uczniowie w trudnej sytuacji materialnej.
Ogłoszenie wyników konkursu , listy zakwalifikowanych do udziału w projekcie i listy rezerwowej - 20 grudnia 2012r.
Koordynator projektu
Katarzyna Michalak
Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Znamy wstępne wyniki gry "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne"
- Szczegóły
Znamy już wstępne wyniki gry "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne", prowadzonej w ramach projektu: "Przedsiębiorcze Szkoły", w którym ZS nr 5 jako jedyny w powiecie sanockim bierze udział. 11 uczniów z klasy 2 Lp, pod opieką Pani Sabiny Tworek, od września zmaga się z prowadzeniem wirtualnego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Uczniowie są podzieleni na zespoły 2 i 3 - osobowe, w ramach których podejmują decyzje dotyczące m.in.: działań marketingowych, zatrudnienia pracowników produkcyjnych, sprzedawców, ustalania wielkości produkcji rowerów, ustalania płac pracownikom itp. Uczniowie konkurują zespołowo między sobą w obrębie klasy, ale również z uczniami z 19 innych szkół województwa podkarpackiego i małopolskiego, biorącymi udział w projekcie. Zaangażowanie jest naprawdę bardzo duże, ponieważ jest o co walczyć. Najlepsza drużyna w klasie otrzyma wartościowe nagrody, którymi są m. in. wysokiej jakości tablety. Gra "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne" składa się z 9 rund, których celem jest zdobycie przez uczniów wiedzy z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Analiza wstępnych wyników świadczy o tym, że rywalizacja jest bardzo wyrównana. Uczniowie do tej pory podejmowali trafne decyzje, dzięki czemu obroty ich wirtualnych firm kształtują się na wysokim poziomie. Wszystkim zespołom udało się znaleźć odbiorców swoich usług i sprzedać sporą liczbę produkowanych przez siebie rowerów. Naszą szkołę reprezentują uczniowie w składzie:
Zespół I: 1) Dominika Putyra 2) Gabriela Putyra 3) Bartłomiej Woroszczak
Zespół II: 1) Adrianna Wąsowska 2) Patrycja Szczepek
Zespół III: 1) Angelika Kocyłowska 2) Zuzanna Pełdiak 3) Elżbieta Pietrasz
Zespół IV: 1) Patryk Stach 2) Marcin Gratkowski 3) Sebastian Bogacki
W rundzie wstępnej najwyższą punktację uzyskał zespół składający się z 2 uczennic: Adrianny Wąsowskiej i Patrycji Szczepek. Tuż za nimi znajduje się zespół w składzie: Dominika Putyra, Gabriela Putyra i Bartłomiej Woroszczak.
Uczniom życzymy powodzenia w podejmowaniu trafnych decyzji! Już niedługo przedstawimy kolejne wyniki gry.
Konkurs „Najlepszy uczeń w zawodzie CUKIERNIK”
- Szczegóły
11 grudnia 2012 roku w naszej szkole odbył się etap praktyczny turnieju o tytuł „Najlepszego ucznia w zawodzie cukiernik’’, w którym udział wzięli uczniowie klasy III FC. W pierwszej części z zakresu wiedzy teoretycznej zostały wyłonione 3 kandydatki: Monika Bilańska, Anna Maślak i Anna Owarzany.
Uczennice miały za zadanie wykonać dekorację tortu, 9 marcepanowych figurek i napis okolicznościowy z czekolady. Tematem wiodącym konkursu był „Świat bajek”. Uczestniczki podczas swoich zmagań pracowały na półproduktach udostępnionych im przez pracodawców.
Nad prawidłowym przebiegiem turnieju czuwała komisja w składzie:
pani Grażyna Węgrzyńska – przewodnicząca komisji
pani Agnieszka Wiśniewska – członek
pani Sabina Dziuba – członek
Decyzją komisji konkursowej przyznano następujące miejsca:
dwa równorzędne I miejsca zajęły uczennice – Monika Bilańska i Anna Maślak
II miejsce Anna Owarzany.
Uczennice: Monika Bilańska i Anna Maślak będą reprezentowały naszą szkołę na Konkursie wojewódzkim, który odbędzie się 16 stycznia 2013 roku w ZSP nr 2 w Krośnie.
Agnieszka Wiśniewska
Czytaj więcej: Konkurs „Najlepszy uczeń w zawodzie CUKIERNIK”
Aranżacja fryzur i makijażu
- Szczegóły
- Autor: Jolanta Rygiel
Kolejna odsłona cotygodniowych zmagań aranżacji fryzur i makijażu uczennic klasy II TF. Tematem ostatniej odsłony była „Awangarda White & Black”
Celem cotygodniowego cyklu jest rozwijanie twórczej i aktywnej postawy oraz nowatorskiego spojrzenia na świat.
Zapraszamy do oglądania naszych prac w galerii fotografii. Czekamy również na propozycje aranżacji stylizacji włosów.
DEKOROWANIE STOŁÓW ŚWIĄTECZNYCH
- Szczegóły
- Autor: Beata Dydek
Jedzenie to jedna z największych przyjemności. Warto więc zadbać aby było pięknie
i apetycznie podane. Szczególną rolę podczas uroczystości odgrywa dekoracja stołu. Świątecznie nakryty stół nadaje serwowanym potrawom uroczystą oprawę. Szlachetna porcelana i sztućce, gustowne kieliszki, piękny obrus i przytulne świece nadają każdej uroczystości idealny charakter.
W okresie przedświątecznym tego zadania podjęły się uczennice klasy III Tf- grupa technik organizacji usług gastronomicznych. Dnia 8 grudnia 2012r. na zajęciach z obsługi konsumenta pod kierunkiem nauczyciela Beaty Dydek uczennice wykonały dekorację
4 stołów świątecznych.
Stół udekorowały: Renata Stefaniak i Gabriela Broda
Stół udekorowały: Natalia Wojtas, Sabina Rachwalska, Bernadetta Deszczyńska
Stół udekorowały: Paulina Łupieżowiec, Daria Mysińska
Stół udekorowały: Beata Kopleńska, Justyna Futyma
Chociaż podczas formalnych spotkań etykieta nakazuje zachowanie określonego porządku przy nakrywaniu do stołu, w przypadku uroczystości rodzinnych reguły te nie muszą być ściśle przestrzegane. Należy przede wszystkim zadbać o to, aby uroczystość przebiegła sprawnie.
Uroczystość będzie na pewno udana, jeśli przestrzegane będą następujące zasady:
Zasada nr 1 – Nakrycie stołu powinno umożliwiać swobodne podawanie potraw.
Zasada nr 2 – Jeśli liczba gości przekracza liczbę miejsc przy stole, należy w tym samym pomieszczeniu ustawić dodatkowe stoły tak, aby gospodarz mógł widzieć wszystkich gości.
Zasada nr 3 – Dla dzieci, które szybko nudzą się w towarzystwie dorosłych, należy ustawić osobny stół. Stół dla dzieci nie powinien znajdować się zbyt blisko stołu rodziców, aby maluchy mogły spokojnie jeść posiłek.
Zasada Nr 4 – Dekoracja stołu powinna być kolorystycznie i tematycznie dostosowana do okazji.
Zasada nr 5 – Sztućce należy układać od lewej (widelec) lub prawej strony (nóż) według kolejności użycia - od zewnątrz do wewnątrz. Po lewej stronie powinny znaleźć się nie więcej niż trzy sztućce, z prawej najwyżej cztery. Dodatkowe sztućce podawane są do poszczególnych dań. Noże kładziemy zwrócone ostrzem do nakrycia. Sztućce deserowe (mała łyżeczka, mały widelczyk) układamy nad górną krawędzią talerza. Widelce układamy brzuszkiem do dołu. Widelec powinien być skierowany rękojeścią w lewą stronę, a łyżka w prawą.
Zasada nr 6 – Kieliszki układamy po prawej stronie powyżej talerza według kolejności użycia, w zależności od preferencji, po przekątnej lub w linii prostej. Jeśli serwowane są dwa gatunki wina, podajemy również dwa kieliszki do wina dla każdej osoby. Kieliszek do wina do dania głównego ustawiamy prostopadle nad nożem do niego.
Zasada nr 7 – Jako pierwszy na stole powinien znaleźć się duży płaski talerz dekoracyjny, który sprzątamy dopiero przed deserem.
Zasada nr 8 – Na nim ustawiamy duży, płaski talerz lub bulionówkę z podstawką. Zupa jest serwowana bezpośrednio przy stole do bulionówek.
Zasada nr 9 – Jeżeli na stole znajduje się pieczywo i masło, każdy gość otrzymuje talerzyk do pieczywa. Ustawiamy go po lewej stronie obok widelca do przystawek i kładziemy na nim nóż do pieczywa.
Zasada nr 10 – Serwetki układamy na talerzu dekoracyjnym lub z jego lewej strony na talerzyku do pieczywa.
Zasada nr 11 – Do każdego dania ustawiamy na stole nowy talerz na talerzu dekoracyjnym. Jeśli serwujemy ciepłe dania, talerze powinny być dobrze podgrzane.
Zasada nr 13 – Pamiętajmy o tym, aby na stole znalazła się wystarczająca liczba menaży do przypraw.
Beata Dydek
Uczenie się przez całe życie’’ - projekt realizowany w ramach programu Leonardo da Vinci
- Szczegóły
- Autor: Grzegorz B
Projekt Europejski wymiar kształcenia zawodowego z kosmetologii i fryzjerstwa - Kliknij
Ogłoszenie o naborze do projektu
Europejski wymiar kształcenia zawodowego z kosmetologii i fryzjerstwa
numer 2012-1-PL1-LEO01-27196
realizowanego na zasadach Programu Leonardo da Vinci w ramach projektu systemowego „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” w ramach działania 3.4.2 POKL w Zespole Szkół nr 5 w Sanoku w okresie od 10 grudnia 2012 r. do 10 maja 2013 r.
Beneficjent projektu Europejski wymiar kształcenia zawodowego z kosmetologii
i fryzjerstwa ogłasza nabór do w/w projektu.
Do udziału w projekcie uprawnieni są wyłącznie uczniowie klasy III i IV Zespołu Szkół nr 5 im. I. Łukasiewicza w Sanoku, którzy uczęszczają do technikum w zawodzie technik usług fryzjerskich .
Rekrutacja odbywa się na terenie Zespołu Szkół nr 5 im. i. Łukasiewicza w Sanoku w formie zapisanej w projekcie.
Proces rekrutacji prowadzony będzie przez Komisję Rekrutacyjną w składzie: koordynator projektu jako przewodniczący, opiekunowie merytoryczni oraz pedagog szkolny.
Procedura rekrutacji i jej etapy
Kandydat wypełnia formularz zgłoszeniowy i przekazuje go komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej – do dnia 14 grudnia 2012 r.
Komisja rekrutacyjna przeprowadza analizę ocen uzyskanych przez kandydata oraz ogłasza listę osób zakwalifikowanych do dalszego etapu rekrutacji do dnia 17 grudnia 2012 roku.
Do udziału w projekcie kwalifikowani są uczniowie, którzy uzyskali w roku szkolnym 2011/2012 średnią ocen z przedmiotów zawodowych fryzjerskich – technologia fryzjerska, stylizacja, pracownia fryzjerska powyżej 3,8.
Wszyscy kandydaci, którzy uzyskali ww. średnią biorą udział w wewnątrzszkolnym konkursie fryzjerskim w dniu 19 grudnia 2012 r.
Konkurs odbywa się w dwóch etapach:
I. praktyczny- skala punktów od 1- 35 - czas wykonania 120 min.
II. teoretyczny- skala punktów od 1 – 15 - czas 15 min.
- Uczestnik przystępuje do startu z wykonaną na modelce koloryzacją,
- Modelka wchodzi z mokrymi włosami,
- Dozwolone są różne narzędzia oraz preparaty do układania fryzury,
- Ozdoby do włosów są dozwolone w 30%,
- Makijaż i akcesoria muszą mieć charakter karnawałowy lub awangardowy.
Maksymalna ilość punktów wynosi 50 .
Uczestnicy, którzy zdobędą 75% maksymalnej liczby punktów zostaną zakwalifikowani do udziału w projekcie Europejski wymiar kształcenia zawodowego z kosmetologii i fryzjerstwa w zaprzyjaźnionej szkole w Preszovie na Słowacji. Na liście rezerwowej znajdą się uczestnicy, którzy otrzymali 65% maksymalnej liczby punktów.
Za udział w konkursach przedmiotowych z przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2011/2012 kandydat może otrzymać dodatkowo 3 punkty doliczane do punktów uzyskanych w konkursie wewnątrzszkolnym.
W wypadku uzyskania jednakowej liczby punktów preferowani są uczniowie w trudnej sytuacji materialnej.
Ogłoszenie listy zakwalifikowanych i listy rezerwowej - 20 grudnia 2012r.
Koordynator projektu
Katarzyna Michalak
Rejonowa drużynowa Licealiada w tenisie stołowym
- Szczegóły
- Autor: Grzegorz B
3 grudnia w I LO w Brzozowie odbyły się zawody rejonowej drużynowej Licealiady w tenisie stołowym. Startowały po dwie szkoły z powiatów sanockiego, brzozowskiego, leskiego i bieszczadzkiego. Naszą szkołę reprezentowały: Monika Kucharyk kl. 2 Tgf i Elżbieta Żmuda kl. 2 Lp. Dziewczęta ponownie okazały się bezkonkurencyjne zajmując I miejsce i awansując do zawodów wojewódzkich. Gratulacje!!!
Czytaj więcej: Rejonowa drużynowa Licealiada w tenisie stołowym
Strona 78 z 80